Nie łatwo jest utrzymać się na rynku przez 30 lat przy stale rosnącej konkurencji i sieciówkach zalewających świat. Jeszcze trudniej jest obronić wysoką pozycję marki i renomę firmy. MODEŚCIE udało się tego dokonać i być przy tym marką Premium. Na rynku odzieżowym w Polsce panują giganci z sieciami butików i platformami sprzedaży e-commerce o wolumenach sprzedaży sięgających setek milionów złotych. Czy wobec tego jest jeszcze miejsce na luksusowe marki Premium, traktujące klienta bardziej indywidualnie zarówno w sferze obsługi jak i jakości oferowanego produktu? Oczywiście, że jest i z pewnością taką marką obecnie funkcjonującą jest MODESTA. Firma, która obchodzi właśnie 30 urodziny.
Czym charakteryzuje się Marka Premium?
Marki Premium przede wszystkim wyróżnią się na tle masowych produktów. Ocenia się je według parametrów 8P, pod którymi kryją się tajemnicze słowa klucze: Persona, Public Figure, Placement, Paucity, Pricing, Public relations, Pedegree, Performance. Pierwotnie dla określenia statusu marki używano metodologii 4P (Product, Price, Place, Promotion). Obecnie dokonując oceny coraz powszechniej stosuje się kategoryzację 8P, ponieważ rynek jest coraz bardziej wymagający. Wpisanie się we wszystkie osiem wymagań jest niezmiernie trudne. MODESTA spełnia je wszystkie.
Persona
Tym słowem określa się osobowości marki. To cecha, która tworzy przywiązanie klienta do niej i zazwyczaj jest ono ponadczasowe. W przypadku MODESTY to dość znaczący atut. Świadczyć o tym między innymi fakt, że wiele klientek latami nie pozbywa się z szafy ubrań MODESTY mimo zmian trendów mody. Dlaczego? Ponieważ ubrania MODESTY to nie stroje na jeden sezon. To dowód nie tylko na ponadczasowość stylizacji, ale też emocjonalnej relacji marka – klient. Tu trzeba też zaznaczyć też, że wysoka jakość tkanin i technologia, perfekcyjne szycie wykonanie ,dbałość o szczegóły sprawiają, że ubrania MODESTY są „niezniszczalne”.
„Witam. Dokopałam się wczoraj do sentymentalnego miejsca w mojej szafie z sukienką ze studniówki – to chyba była Wasza pierwsza kolekcja, czarno-białych strojów. Jeszcze teraz ma wyjątkowy fason. Chciałam Wam tylko powiedzieć, że cieszę się, że jesteście ciągle na rynku. Pozdrawiam serdecznie” – napisała Pani Anna Śledź z Olsztyna.
Public figure
To drugie hasło cechujące marki premium – osoba publiczna reprezentująca markę. W przypadku MODESTY jest nią sama właścicielka Pani Modesta Rzepecka – Kozłowska. Wśród projektantów, właścicieli firm odzieżowych, czy dostawców komponentów do szycia i produkcji, to jedno słowo „MODESTA” jest wystarczające, aby błyskawicznie ustalić o kim mowa. W tym przypadku ambasadorem marki jest nie opłacona aktorka czy celebrytka, ale charyzmatyczna postać – szefowa firmy. Nie skupia się ona jedynie na własnym przedsiębiorstwie. Była inicjatorką powołania Krajowej Izby Mody w Łodzi. Prowadzi też wiele innych aktywności. Jej współpraca z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi została określona przez Szefa Katedry Ubioru prof. Andrzeja Nawrota jako ewenement w historii Przemysłu Odzieżowego. Jako pierwsza prywatna polska firma odzieżowa przyjmowała studentów na praktyki, staże oraz pomagała i niejednokrotnie finansowała wykonanie prac dyplomowych. Dyplomy w Modeście robili również absolwenci HOGESCHOOL voor KUNSTEN w AMSTERDAMIE – Karina Feldberg oraz SAINT MARTINS COLLEGE OF ART. DESING w LONDYNIE – Aga Kolignan.
Placement
To inaczej miejsce sprzedaży. Nie jest to jednak tylko punkt kontaktu klienta z marką, a także zawierający się w tym bardzo istotny poziom obsługi. Dla klientek MODESTY fachowa obsługa i panująca w salonie firmowym atmosfera to oczywista cecha. Zakupy w MODEŚCIE to czysta przyjemność kupowania. Czy jest w Polsce druga firma, w której możemy mieć kontakt z samą właścicielką, która chętnie odpowiada na pytania dotyczące produktów i służy radą? W którym sklepie szefowa pomaga dokonać drobnej korekty rozmiaru? Taka relacja ani sytuacja nigdy nie zaistnieją w żadnym salonie firmowym w galerii handlowej. Czy poziom empatii i zainteresowania klientem ma gdziekolwiek tak ogromną skalę? Takie miejsca doceniają wymagające klientki, czego dowodem jest, że fakt, że w MODEŚCIE ubierały się między innymi: obecna pierwsza dama Agata Duda, wiele kobiet z Sejmu i Senatu, kobiet sceny, telewizji oraz Polki, i nie tylko, które określa się mianem Kobiet Wielkiego Formatu. Odwiedzają salon firmowy lub z pełnym zaufaniem kupują w sklepie online. Jedna z łódzkich poetek, pani Urszula Kowalska, po niedawnych zakupach w MODEŚCIE podarowała firmie specjalnie napisany wierszyk.
Paucity
To słowo określa ograniczenie dostępu do produktów i jest to cecha charakterystyczna dla półki Premium w każdej kategorii produktowej. MODESTA respektuje tę zasadę. Obecnie na terenie Polski ubrania MODESTY można kupić w sklepie firmowym lub w sklepie internetowym. Klientki MODESTY mają pewność, że na firmowej imprezie, czy innym przyjęciu nie spotkają koleżanek ubranych tak samo. Dlaczego? Ponieważ grupy Premium to krótkie serie produkcyjne, gwarancja świetnego wyglądu, fantastycznego samopoczucia i poczucie wyjątkowości.
Pricing
Oznacza pozycjonowanie cen. Ubrania Marki Premium jaką jest MODESTA nie mogą być porównywane cenowo do rzeczy sprzedawanych w sieciówkach.
System produkcji oparty jest o wnikliwy dobór surowców, zakupy u najlepszych i tylko europejskich dostawców tkanin, ciągły nadzór nad jakością szycia i kontrolą produkcji. Ubrania produkowane są w krótkich seriach od 50 do 100 sztuk danego modelu na polski rynek. Najważniejszy czynnik wpływający na cenę ubrania to w ostatnich czasach koszty związane z produkcja we własnym zakładzie produkcyjnym w Polsce w oparciu o zespół najwyższej klasy fachowców, którzy z firmą związani są po 20, 30 lat. W MODEŚCIE aktualnie najmłodszy staż to 15 lat. Tylko taka załoga jest w stanie sprostać dużym wymaganiami na wszystkich szczeblach. Za tym wszystkim musi iść adekwatna cena. Trudno więc szukać u MODESTY wyprzedaży sięgających 80% rabatów, czy dużych bonifikat już na początku sezonu. I jak nie trudno wywnioskować takie rabaty byłyby sprzedażą zdecydowanie poniżej kosztów produkcji. Szyjąc z najlepszych tkanin, używając najlepszych nici i dodatków, stosując krótkie serie produkcyjne, nie można oczekiwać, że cena produktu będzie niska. W przypadku MODESTY mówi się o rozsądnej polityce cenowej. Adekwatny produkt marki luksusowej kupiony we Włoszech czy Francji kosztowałby trzykrotnie więcej i byłby trudno osiągalny na przykład w rozmiarach plus size – od 48 do 54. O jakości szycia MODESTY mówi się głośno w całej odzieżowej branży w kraju. Nikt nigdy nie podważył poziomu jakości ubrań MODESTY i działania przedsiębiorstwa.
Public relations
Obecnie istotne w każdej branży. Zaistnienie w mediach dla wielu firm jest możliwe jedynie poprzez płatną reklamę. MODESTA natomiast na przestrzeni 30 lat pokazała, że mała firma spod Łodzi, z Ozorkowa, potrafi ulokować się w świadomości medialnej konsumenta i nie wydając na reklamy. Na pewno wpłynął na to także fakt, że ta marka po transformacji w 1989 roku miała odwagę pokazać się we Francji podczas pokazów polskich projektantów w 1993 roku. MODESTA brała udział w tym spektakularnym wydarzeniu na terenie kultowej ESMOD Ecole de La Mode Lyon. Potem MODESTA włączała się w pokazy otwarcia pierwszych targów Interfashionw Łodzi, czy słynny pokaz w Brukseli przed wejściem Polski do Unii. Reprezentowała wówczas polską odzież. Patronat nad tą imprezą miała ówczesna pierwsza dama pani Jolanta Kwaśniewska. Nic więc dziwnego, że wywiady rzeki z Modestą Rzepecką-Kozłowską można przeczytać w liczących się gazetach i portalach internetowych.
Pedegree
To znaczy rodowód, dziedzictwo. Ta grupa cech to temat rzeka. MODESTA ma za sobą 30 lat doświadczeń. W tym przypadku marka i jej szefowa to jedność. MODESTA swój zespół budowała skrupulatnie i z wyczuciem przez 30 lat. Przedsiębiorstwo działa w oparciu o doświadczonych pracowników z rodowodem czołowych polskich firm produkcyjnych takich jak Dom Mody Telimena czy Latona. Zespół tworzony przez właścicielkę to wartość, której nie trzeba specjalnie udowadniać. Od samego początku MODESTA owiana była swoistą legendą. Do historii przeszły kolejki pod firmą, w których ustawiali się właściciele butików z Polski. Bywały dni kiedy towar z magazynu był wyprzedany do zera. Właścicielka firmy ani przez chwilę nie poczęła na laurach. Cały czas dbała o rozwój firmy i jej załogę. Ściągała projektantów, tworzyła miejsca dla najbardziej zdolnych adeptów łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, co sezon uczestniczyła w największych targach w Polsce. Pracownicy MODESTY uczestniczyli w Targach Tkanin w Paryżu, Mediolanie Duseldorfie i Monachium, co przyniosło im niezmiernie dużo fachowej wiedzy. Aby uczyć się od najlepszych MODESTA dwukrotnie zatrudniała Włochów, aby jej ekipa uczyła się od najlepszych i wspólnie tworzyła kolekcje.
Jako jedna z pierwszych polskich firm odzieżowych MODESTA założyła sklep internetowy widząc w tym przyszłość. Natomiast przy współpracy z klientką z Litwy otworzyła sklep firmowy w Centrum Biznesowym w Wilnie. Przez 2 lata prowadziła również w Moskwie Biuro połączone z showroomem. Na podobnej bazie powstały inne sklepy firmowe za granicą: w GUM-ie i w centrum KRYŁACKOJE w Moskwie oraz w Kijowie, a także w Bratysławie. Rozwój przedsiębiorstwa i wysoka jakość ubrań MODESTY to myśl przewodnia właścicielki i z całą pewnością jedna z podstawowych wartości firmy.
Performance
To ostatni z parametrów jakości. Cecha, która pokazuje umiejętności łączenia produktu i doświadczeń marki tworząc emocjonalność u odbiorcy. W jednym przypadku to będzie bardziej przywiązanie do jakości szycia, w innym wzornictwo, które zawsze podlega weryfikacji indywidualnych gustów, czy też gama dostępnych rozmiarów, która jest cechą wyróżniająca MODESTĘ. Firma szyje bowiem ubrania w tzw. sektorze size plus. Moda plus size Modesty sięga do rozmiaru 54. Nie mamy wątpliwości, że Modesta jest jedną z niewielu polskich firm w kategorii mody Premium. Warto o tym pamięć chcąc kupić ubrania wysokiej jakości, kreacje z klasą, modne i efektowne. Sklep online MODESTA warto odwiedzać regularnie, ponieważ nowe modele wprowadzane są bardzo często.